Doel
De Parklaan is nodig voor een goede ontsluiting van de nieuwe ontwikkelingen op de Kazerneterreinen, de Spoorzone en het Enkaterrein. De Parklaan biedt een oplossing voor verkeerskundige problemen aan de oostkant van Ede en is tevens onderdeel van de KennisAs Ede-Wageningen.
Stand van zaken
Het bestemmingsplan voor de Parklaan (vastgesteld op 28 januari 2016) is per februari 2019 onherroepelijk. Met de eerder verkregen vergunning wet Natuurbescherming is het project Parklaan niet langer afhankelijk van de uitkomst van de PAS-discussie.
De Parklaan kent op dit moment drie delen met hun eigen dynamiek voor ontwerp en uitvoering:
- Noord en Zuid; rotonde N224 tot ontsluiting Akoesticum en Mauritskazerne noord en zuid en ontsluiting Akoesticum en Maurits noord en zuid tot de Poortwachter.
- Kruispunten 4b en 5; ontsluiting Akoesticum en Maurits noord en zuid.
- Kruispunt 10; de Poortwachter.
De uitvoering is gestart. Knelpunten in het ontwerp en vergunningprocedures zijn duidelijk en worden verder uitgewerkt. De aanbesteding is gestart of wordt nagedacht over de te volgen strategie. Voor:
- Noord en Zuid; het schetsontwerp (SO) is vastgesteld en gepresenteerd aan de inwoners van Ede. Er wordt gewerkt aan het voorlopig ontwerp (VO) en vervolgens het voorlopig ontwerp inrichting plan+ (VOIP+). Het VO en VOIP+ worden in 2020 vastgesteld.
- Kruispunten 4b en 5; zijn de benodigde vergunningen onherroepelijk en is de aanbestedingsprocedure eind 2019 gestart.
- Kruispunt 10, de Poortwachter; de uitvoering (met name grondwerk) is in gang gezet door Rijkswaterstaat (RWS). Heijmans werkt, als aannemer van het werk, aan het uitvoeringsontwerp maar is ook buiten gestart met grondwerkzaamheden.
De planningen zijn in de zomer 2019 aangevuld met name op de activiteiten met betrekking tot het omgevingsmanagement, onderlinge samenhang en beoordeeld op haalbaarheid. Dit heeft in het najaar geresulteerd in een geactualiseerde planning.
De gemeenteraad heeft € 64,955 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast is € 1,680 miljoen beschikbaar om de maatregelen uit het handboek KennisAs uit te voeren.
2019 | Begroot | Werkelijk | Verschil | Toelichting |
Kosten | 10,506 | 3,386 | 7,12 | Bestedingen blijven achter door latere opdrachtverlening krp 4b en 5 en 10, waardoor 1e en 2e termijn net in 2020 vallen |
Opbrengsten | 1,236 | 1,263 | 0 | Bijdrages Poortwachter |
Het voordelige resultaat in 2019 heeft geen effect op het verwachte projectresultaat Parklaan. De kosten worden in een later stadium alsnog gerealiseerd.
Investering | € | Dekking | € |
Reeds gerealiseerd (boekwaarde) | 16,3 | Provincie Gelderland (GSO-4 en MIAM) | 6,5 |
Nog te maken kosten | 50,4 | Provincie Gelderland (NSL, luchtkwaliteit) | 0,6 |
Bijdrage algemene dienst gemeente Ede | 59,3 | ||
Bijdragen derden ten behoeve van realisatie Poortwachter | 2,2 | ||
Dotatie naar Spoorzone | -3,6 | ||
KennisAs | 1,7 | ||
Totaal | 66,7 | 66,7 | |
Resultaat (reëel) | 0 |
Binnen het beschikbare krediet is geen risicoreserve begroot. Het voordoen van de risico’s leidt tot onvoldoende budget voor de realisatie van de Parklaan. De risico's worden meegenomen in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen van de gemeente.
Risico's
De actualisatie van het risicodossier is afgerond. Om sturing te krijgen op de risico’s zijn afspraken gemaakt hoe om te gaan met een nieuw risico, de waardering en benoemen en actualiseren van de beheersmaatregelen. De beheersmaatregelen zijn gedefinieerd en worden uitgevoerd. Het effect hiervan wordt frequent besproken.