Het eerste volledige jaar als college wordt gekenmerkt door een combinatie van investeren en keuzes maken. In zowel Programmabegroting 2019-2022 als Perspectiefnota 2020-2023 hebben we vele miljoenen (anders) ingezet. Binnen het sociaal domein hebben we dit gedaan gericht op een duurzame transformatie, waarbij zorg nu en in de toekomst op een verantwoorde manier kan worden aangeboden. Binnen de andere programma’s zijn eveneens middelen op een andere wijze ingezet en/of extra uitgetrokken om een mooier Ede te realiseren.
In voorgaande hoofdstukken heeft u hier uitgebreid over kunnen lezen.
De enkele jaren geleden ingezette trend van afnemende rekeningresultaten heeft zich voortgezet. Rekening houdend met de voorgestelde resultaatbestemmingen resteert een verwaarloosbaar klein financieel nadeel.
Voor resultaatbestemming is sprake van een positief resultaat van € 9,7 miljoen. Omvangrijke taakmutaties gemeentefonds (€ 6,9 miljoen), een voordelig resultaat grondzaken (€ 2,7 miljoen) en een meevallend nadeel sociaal domein (€ 2,3 miljoen) zijn hierbij bepalend.
In het kort lichten we de meest in het oog springende financiële resultaten toe:
Algemene uitkering
Het voordeel algemene uitkering is slechts optisch aangezien voor vrijwel het gehele voordeel resultaatbestemmingsvoorstellen worden gedaan in verband met de late toekenning door het Rijk. Met deze late toekenning benut het Rijk de onderuitputting binnen de jaarschijf 2019 en zorgt hiermee voor ontlasting van de jaarschijf 2020.
Grondexploitaties
Winst op afgesloten plannen en tussentijdse winstnemingen leiden tot een positief resultaat van € 2,7 miljoen.
Sociaal domein
In 2018 ontstonden ernstige tekorten binnen het sociaal domein. In de Programmabegroting 2019-2022 en Perspectiefnota 2020-2023 zijn deze tekorten tijdelijk aangevuld en gelijktijdig maatregelen genomen om te komen tot een duurzaam financieel perspectief. Dit maatregelenpakket loopt op van € 2,3 miljoen in 2019 naar uiteindelijk € 11 miljoen in 2022. De resultaten in de Programmarekening 2019 voor het sociaal domein moeten in dit perspectief worden bezien en zijn in belangrijke mate een gevolg van de voortgang op de oplopende ombuigingstaakstelling en beleidseffecten die zich anders voordoen dan begroot. Op de betreffende programmabladen wordt dit inhoudelijk toegelicht.
Dubieuze debiteuren bijstand
Jaarlijks worden de vorderingen op (voormalige) bijstandsontvangers gewaardeerd om te komen tot een juiste hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren. In 2019 is een bedrag van € 0,5 miljoen afgeboekt als oninbaar, terwijl daarnaast een aanvullende storting van € 0,3 miljoen noodzakelijk was.
Omgevingsvergunningen
In de legesontvangst omgevingsvergunningen lijkt zich een voorzichtig herstel af te tekenen. Daar waar we bij de actualisatie nog uitgingen van een tekort van € 0,5 miljoen, is dit in de maand december vrijwel geheel in gelopen.
Openbare ruimte
De bestrijding van ziekten en plagen als eikenprocessierups en Japanse duizendknoop heeft extra inzet gevraagd (€ 450.000). Deze kosten zijn zoveel als mogelijk opgevangen binnen het programma Kwaliteit leefomgeving. Voor de onderdelen groot onderhoud wegen en riolering blijft het een uitdaging om dit conform planning uit te voeren.
Wethouderspensioenen
Dit jaar is bijna € 1 miljoen nodig om de voorziening pensioenen (oud)wethouders op het benodigde niveau te brengen.
Opbouw resultaat vanuit programma's
De resultaten zijn voor het merendeel incidenteel van karakter. Daar waar sprake is van een structureel karakter worden ze – voor zover al niet eerder verwerkt – betrokken bij de Perspectiefnota 2021-2024. In de volgende tabel wordt een analyse van de resultaten op hoofdlijnen gegeven. Een meer uitgebreide analyse is opgenomen op de programmabladen bij de 3e W-vraag.
Opbouw resultaat 2019 | bedragen x € 1.000 | |
Programma | Omschrijving | Omvang |
1 | Onderwijshuisvesting | 30 V |
1 | Governance Sportservice Ede | 50 N |
2 | Thuisondersteuning | 190 V |
2 | Inclusie | 170 V |
2 | BWD-huizen | 70 V |
2 | Lokale teams | 200 V |
2 | Pilot logeerzorg | 50 V |
2 | Cliëntondersteuning | 150 V |
2 | Thuisbegeleiding | 170 V |
2 | Onderwijsachterstandenbeleid | 286 V |
2 | Onderwijsondersteuning | 180 V |
2 | Gezondheidszorg | 90 V |
3 | Jeugdzorg | 720 N |
3 | Leerlingenvervoer | 185 N |
3 | Thuisondersteuning | 780 V |
3 | Begeleiding | 480 V |
3 | Hulpmiddelen | 60 N |
3 | Beschermd wonen | 470 N |
3 | Maatschappelijke opvang | 190 N |
3 | Stelpost ombuigingen sociaal domein | 820 V |
3 | Aanvullend inkomen | 75 N |
3 | Wet Kinderopvang | 40 N |
3 | Liquidatie Permar | 50 V |
3 | Arbeidsmarktregio | 210 V |
3 | Algemene inkomensvoorzieningen | 278 N |
4 | Regiodeal | 230 N |
4 | Uitgifte bedrijfslocaties | 1.416 V |
5 | Uitgifte gronden Woonlocaties | 1.310 V |
5 | Regie op de ondergrond | 50 V |
5 | Ruimtelijke ontwikkeling algemeen | 170 N |
5 | Ruimtelijke plannen | 200 N |
5 | Onderzoek autotunnel Kerkweg | 70 N |
5 | Stelpost WFC | 275 V |
5 | Implementatie Omgevingswet | 205 V |
5 | Leges bestemmingsplannen | 140 N |
5 | Leges omgevingsvergunningen | 30 N |
6 | Brandweer | 460 V |
6 | Dierenasiel De Hof van Ede | 328 V |
6 | Veiligheidshuis | 100 V |
7 | Ede inclusieve werkgever | 160 V |
7 | Energiekosten | 60 N |
7 | Inkomsten openbare ruimte | 20 N |
7 | Toezichthouder openbare ruimte | 40 N |
7 | Gladheidsbestrijding | 170 N |
7 | Eikenprocessierups | 300 N |
7 | Japanse duizendknoop | 30 N |
7 | Bomen | 120 N |
7 | Beheer openbare ruimte | 40 V |
8 | Voorziening pensioen wethouders | 960 N |
8 | Bijdrage VNG | 50 N |
8 | Burgerzaken | 530 N |
8 | GEO- en vastgoedinformatie | 150 V |
8 | Stelpost onderuitputting | 1.250 N |
8 | Stelpost decentralisaties en bestuursakkoord | 250 V |
8 | Onvoorzien | 45 V |
8 | Reservering lonen, prjzen en volume | 800 V |
8 | Aandelen verkoop ARN | 390 V |
8 | Financiering | 185 V |
8 | Zelffinanciering/overhead | 400 N |
8 | Algemene uitkering | 6.600 V |
8 | Precariobelasting | 260 V |
8 | Diverse projecten | 50 N |
8 | Pachtopbrengsten | 300 V |
8 | Verkoopopbrengst | 300 V |
8 | Subsidies provincie en Rijk | 105 V |
8 | Regulier onderhoud | 450 N |
8 | Belastingen en waterschapslasten | 60 N |
8 | Advieskosten | 90 N |
8 | Leegstand | 140 N |
Diversen | 361 N | |
Totaal | 9.666 V |