Investeringsfonds Impuls Ede

Speerpuntprogramma's

Citymarketing

Sinds maart 2019 is Stichting Ede Marketing verantwoordelijk voor de citymarketing van de gemeente Ede. In het opstartjaar heeft Ede Marketing zich met name gericht op het opzetten van de organisatie en werkprocessen voor de invulling van de taken, het opzetten van basiscommunicatiekanalen en middelen waaronder www.bezoek-ede.nl en www.ede-marketing.nl.

Daarnaast is het doel om te komen tot structurele samenwerkingsverbanden met organisaties en bedrijven in en rond Ede om te komen tot een gezamenlijk meerjarenplan 2020-2025. Relevante thema's hiervoor zijn onder andere food, zakelijke evenementen, militaire historie en nieuwe inwoners.

 

 bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Verschil

Citymarketing

256

256

0

 

Evenementen

De dropzone Ede is een toeristisch concept dat bestaat uit een plek/object op de hei waar bezoekers informatie krijgen over de Airborne luchtlandingen en een uitgewerkt toeristisch marketing plan. Het betekent een centraal informatiepunt, een landmark, op de Ginkelse Heide, meerdere landschappelijke markers, het verbeteren van bestaande erfgoedcentra (Airborne gericht), het uitbreiden van de wandel- en fietsroutes. De onthulling van de Landmark Dropzone was op 18 september.

 

 bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Verschil

Evenementen

182

165

17

 

Levendig centrum

De ontwikkeling van Ede centrum was tussen 1970 en 2010 gericht op groei. In dat streven is de oorspronkelijkheid van het centrum (genius loci) verloren gegaan. De doelstelling dat Ede hét centrum van de regio werd is echter niet bereikt: de Edenaar is juist afgehaakt. Het resultaat was een relatief onpersoonlijk centrum waarop men niet trots is. Door de crisis is daarna de leegstand versterkt. Sinds 2015 is, in nauwe samenwerking met stakeholders, een plan gemaakt om het centrum weer aantrekkelijk te maken voor Edenaren. Ook toeristen in het buitengebied gaan vaker kiezen voor een dagje centrum. Een sterk hart verbonden met een groot en mooi buitengebied.

In 2018 is het plan "Integrale projecten verkeer & ruimte Levendig Centrum" door de raad vastgesteld. De uitvoering komt nu goed op gang. Zo ontstaat weer het geloof dat Ede centrum toch waardevol is. Partijen haken aan. Er wordt weer gebouwd. Bezoekersaantallen nemen toe en de waardering is, zeker na opening van de Markt en oplevering van de Grotestraat, gestegen. Maar er zijn niet alleen fysieke verbeteringen. We zien bijvoorbeeld ook het op sociale meerwaarde gerichte ondernemersinitiatief “Gelukkige binnenstad”. De inzet van de Binnenstadsmakelaar zorgt voor afnemen van leegstand en verbetering van het winkelaanbod. Ook zorgen succesvolle terugkerende evenementen (bijv. Friends on Ice, Zomerbries, Popup festival en Statues) voor levendigheid.

Sommige programmaonderdelen komen minder uit de verf. Zo lijkt er weinig animo voor het gevelverbeteringsfonds, hoewel uit een recente enquête nog zeker belangstelling blijkt. Het concept Straatje van de Smaak is om diverse redenen (nog) niet van de grond gekomen. Dat sommige dingen niet altijd maakbaar zijn, blijkt uit het min of meer spontaan ontstaan van een soort Straatje van de Smaak aan de Nieuwe Stationsstraat.

Het budget vanuit het Investeringsfonds impuls Ede is volledig benut. Er is een beperkte overschrijding (ten laste van programma 4) door een nagekomen factuur voor een onderzoek uit de periode 2017-2018. De middelen die niet zijn gebruikt voor gevelverbetering, zijn ingezet voor verlichting van de kerk.

Landelijk begint de Edese aanpak op te vallen. In 2018 werd Veenendaal gepasseerd op de barometer Vitale Binnensteden. In 2019 won Ede de prijs voor schoonste winkelgebieden. Begin 2020 is Ede centrum genomineerd als beste middelgrote binnenstad. In de motivatie worden ontwikkelingen in Ede veelbelovend en invloedrijk genoemd. De gemeente zal zich ook na afloop van het programma in 2022 blijven inzetten voor een levendige, groene, compacte binnenstad. Belangrijk is om het eigenaarschap voor het centrum over te dragen aan een goed georganiseerd binnenstadsplatform. Zo kan er weer een duurzame relatie ontstaan tussen Edenaren en hun centrum.

 

 bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Verschil(*)

Levendig Centrum

675

688

-13

(*) Verschil afgewikkeld via middelen programma 4.

Revitalisering (Economie)

Op het gebied van werkgelegenheid en bedrijventerreinen wil het college investeren in het beschikbaar maken en houden van voldoende aanbod van bedrijventerreinen van een voldoende kwaliteit. Hiervoor is het van groot belang dat, naast ontwikkeling van nieuwe terreinen, ook de bestaande terreinen toekomstbestendig zijn. Om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de diverse terreinen is samen met ondernemers een revitaliseringsscan uitgevoerd die in maart 2019 is afgerond. In 2019 zijn de eerste stappen gezet om te komen tot de uitvoer van een aantal projecten die vanuit de scan naar voren zijn gebracht. Zo is voortgang geboekt binnen het plan bereikbaarheid Ede-West, is gestart met visievorming voor het BT Klaphek, is verder gewerkt aan ontwikkeling van de Stroet 2 en is een start gemaakt met het meest belangrijke uitgangspunt om revitalisering een gezamenlijk product te maken van overheid en ondernemers samen, namelijk het organiseren van draagvlak en organisatievermogen. Hiertoe is een brede bijeenkomst voor alle bedrijventerreinenverenigingen van zowel Ede stad als het buitengebied georganiseerd. In samenwerking met het EBC wordt gewerkt aan een breed draagvlak en goede organisatie om de gezamenlijke doelen te bereiken. Voorjaar 2020 komt hierop een vervolg.
De middelen voor revitalisering vanuit het investeringsfonds waren afgelopen jaar voornamelijk bedoeld voor de vraag vanuit de ondernemers voor ondersteuning van organiserend vermogen en parkmanagement. Echter is de concrete aanvraag voor deze middelen in 2019 niet ontvangen waardoor we geen aanspraak hoeven te maken op de middelen vanuit het investeringsfonds.

 

bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Verschil

Revitalisering (economie)

90

0

90

Verkabeling hoogspanningslijnen

Al jaren bestaat de wens vanuit omwonenden en politiek om de hoogspanningslijn die boven de kern van Ede loopt, ondergronds te brengen (verkabelen). Naar aanleiding van een opdracht van de gemeenteraad is in 2019 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd dat eind 2019 heeft geleid tot vaststelling en bekendmaking van een voorlopig tracé voor de ondergrondse kabel. In 2020 wordt dit tracé nader technisch uitgewerkt door de netbeheerder. Realisatie van de verkabeling start eind 2020 en loopt door tot de zomer van 2021. Daarna volgt het amoveren van de bestaande hoogspanningslijn. Het project is naar verwachting eind 2021 geheel gerealiseerd.

 

 bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroot

Werkelijk

Verschil

Verkabeling hoogspanningslijnen

86

55

31

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/09/2020 15:48:11 met de export van 06/03/2020 14:59:49